rare-jongens-die-britten.reismee.nl

In spin...

Aan de oevers van de Loire is het prima wakker worden, mits je in een hotel zit (of een andersoortige bewoonbare locatie). Met ons dubbel glas merken we niks van het maandagochtendverkeer dat langzaam aanzwelt naarmate de tijd verstrijkt.

Wacht even, wij slapen toch altijd met balkondeuren en/of ramen open? Nou, in Orleans niet. En in het Empreinte hotel ook zeker niet. Het waarom laat niet lang op zich wachten. Als ik de avond ervoor over het Franse balkonrandje leun en naar rechts kijk, zie ik een lantaarn op een meter afstand die volledig is ingekapseld door spinrag en waar de dames nog stevig aan aan het breien zijn. Het wemelt kortgezegd van de spinnen. Die zie je overdag niet, want dan rusten ze, maar ‘s avonds dus wel. En we verwachten een invasie. Aan de zijkant hebben we net zo’n balkon en net zo’n lantaarn en net zoveel spinnen. Ramen dicht!

In de badkamer hangt er eentje in de gordijnen. Dat is een veeg teken. Ik vang het schepsel in een glas en laat het vrij naast al haar vriendinnen op het balkon. Snel de deur dicht!

Hadden we in Cancale het ontbijt met reden gemist, hier doen we dat zeker niet. Okee, het is twee tientjes de man, maar we bunkeren ons er als echte Hollanders doorheen. Croissants, pudding, muffin, fruit, yoghurt, koffie, sap, vleeswaren, baguette, de hele mikmak. Genoeg voor de hele dag.

En dat moet ook, want we rijden weer zo’n 300 kilometer, nu onder Parijs door naar de omgeving van Reims. Wat daar is? Niks anders dan champagne. Een bijzonder saaie streek zonder al te veel kunst, cultuur of vermaak. Maar wel boordevol wijnerijen in de serie bubbels.

En die moeten we hebben.

De ambitie ligt op vijf doosjes (maal zes flessen).Vier voor ons en eentje voor broer. Gaan we morgen aan werken. Vaste uitvalsbasis is Nowack, een champagnemaker waar we voor de derde keer onze tent opzetten. Doen we nooit, ergens nog eens heen gaan, laat staan drie maal (uitzondering Parijs, komende oktober weer). Maar het is nu eenmaal de ideale locatie. Er zijn meer campings, maar dat zijn hutjemutjevelden. Bij Nowack zijn zo’n tien plekken. En ruim.

En ja, om vier uur gaat de kurk met een plop van de fles af.

Voor die tijd dus die kleine 300 kilometer, waarvan de laatste 125, vanaf Sens op kaart en iPhone dwars door lege dorpjes, over lege wegen, langs lege velden. Dit is een deel van Frankrijk waar dus echt de urbanisatie heeft toegeslagen. Geen mens te zien in de dorpen, iedereen naar de stad. Het is bijna ramptoerismeals je ziet hoe Frankrijk eraan toe is.

Hoogste tijd om eens een lijstje te maken met onze verblijfplaatsen en een korte kwalificatie:

- Rectory Manor op een uurtje van Cambridge - prachtig gelegen, in een schitterend, schilderachtig dorpje met de alleraardigste hotelhulp. Prima kamer.Goed ontbijt. Absolute aanrader

- Holiday Inn in Oxford - als je een paar uur naar Oxford wilt, prima. Doen! Maar mijd dit hotel. Wel is het prima gelegen aan de bushalte die je in een kwartiertje naar het centrum brengt. Maar sfeerloos, matig eten, matig ontbijt, matige kamers

- Tenby, mooi hotel, mooie tuin, aardige staf, matige ligging. Maar ja, in Tenby is ook niet zoveel te doen

- Een narrowboat - absolute aanrader, doen!

- Camping in New Forest. Ja, aardig. Zorg wel dat je op het veldje apart staat, anders sta je tussen de doorsnee Britten te hun enorme tentdorpen. Dat wil je echt niet

- Jersey, Daisy’s Cottages. Lieflijke, enorm rustige, fijne camping met mooie plekken en veel privacy

- Chateaulin, camping - wat voor Jersey gold, geldt voor hier ook zeker!

- Cancale, hotel aan zee. Prima kamers, prachtig uitzicht, als je van oesters houdt vooral even het adres vragen, maar de staf is wat raar (om vijf uur gaat het hotel open?!?), en slip het ontbijt

- Empreinte hotel in Orleans. Vier sterren zeker waard, maar de stad krijgt een zesje. Niet veel te doen...

- Camping Nowack in Vandieres, ja, als je van champagne houdt en wilt kamperen en rust een uitgangspunt is, dan is dit de plek.

Morgen weer een fles!