rare-jongens-die-britten.reismee.nl

Gardeners’ world

Vrijdagavond, zo ergens tussen negen en tien uur ‘s avonds staat bij ons thuis - na een halfuurtje puzzelen met Twee voor Twaalf - steevast Gardeners’ world op. Even zappen naar de BBC voor een half uurtje Monty Don (of soms een uurtje), met als absoluut hoogtepunt de Jobs for the weekend. Naast het schilderen met Bob Ross destijds, is er weinig op tv zo rustgevend als de zalvende stem van Monty.

Toen wij vanmiddag dan ook in de buurt van Blandford - na diverse files en een aantal keer verkeerd rijden, wat zorgde voor straatje keren tussen twee heggen - aankwamen in de Keyneston Mill Gardens, hoopte ik op diezelfde stem.

Helaas. Die was er niet. Wel een aantal echt Engelse dames zoals die ook in Gardeners’ world optreden, dus mijn beeld was toch redelijk compleet.

Wat het nog completer maakte, was een meer dan uitstekende catering en een terras om te zoenen. Wellicht uit nood geboren, want de kans dat als je op vakantie bent en je allebei van tuinen houdt, is niet enorm, lijkt mij.

Bij ons in elk geval niet.

Dus ik nam plaats op een van de luie stoelen op het terras en spoorde Mariella aan het vooral heel rustig aan te doen met het bezoek aan de geurtuin. Geurtuin? Ja, plaatselijke bloemen en planten die een duidelijke geur afgeven, waaraan deze tuin zijn faam dankt.

Natuurlijk kocht Mariella nog een flesje parfum van plaatselijke makelij.

Wat we ook kochten, was een nieuwe wereldstekker omdat degene die we hadden mogelijk kapot was. Mogelijk, want terug op de camping deed deze het ook niet. Zou er dan wellicht iets zijn met de stroom hier? Zo’n stekker kopen is nog best lastig. Prominent hangen hier de stekkers die Engelsen gebruiken om bij ons stroom te tappen, maar wij wilden ‘The other wat around’. Fijne lui bij JJ’s in Ringwood. Die begrijpen het. Beter in elk geval dan de parkeerbeheerders ter plekke die een parkeerplaats hebben afgekalkt waar alleen plaats is voor Canta’s. Laat nu half Engeland in een grotere en de andere helft in een nog grotere auto rijden? Bij het parkeren een kwestie van de schoenlepel tegen de zijkant en wrikken maar.

Wat we ook kochten was een spel, nog een spel, een tweede leeslamp en een rasp voor in de kampeerkist. Als je Spaghetti Carbonara wilt maken, moet je wel kunne raspen. En je zult maar zonder rasp zitten. Op vakantie!

Ach, zo komen we de tijd wel door. Beetje de was doen en we kunnen weer veertien dagen schone kleren aan. Helemaal klaar om de oversteek te maken naar Jersey die morgen op het programma staat.

Dat is hoofdstuk 3.